2014. július 22., kedd

Befejeztem: Sárkányok tánca

Úgy döntöttem, nem várom meg, hogy elég kiolvasott könyv gyűljön össze egy újabb poszthoz. A Sárkányok tánca elég nagy hatással volt rám és annyi gondolatom van vele kapcsolatban, hogy muszáj azonnal leírnom. Két hónapig olvastam a kötetet, összehasonlításképp, a vele azonos hosszúságú Kardok vihara mindössze 10 napig tartott. Nincs igazi lezárása, ami főleg azoknak bosszantó, akik már évek óta várják a Winds of Winters-t, nekem még annyira nem, plusz visszahozza a Harry Potter varázsát, mikor türelmetlenül vártuk az újabb köteteket. És kiadós book hangovert okozott.=D
FIGYELEM, SPOILERES POSZT! Aki még nem olvasta a könyvet, ne olvassa el a bejegyzést sem!!!


Alapvetően két részre tudom osztani a fejezeteket: borzasztó unalmasakra és nagyon-nagyon érdekesekre. Nincs középút. Ezért tartott ennyi ideig elolvasni. Azon kívül a kötet sikeresen leredukálta az általam kedvelt karakterek számát, egy kezemen meg tudom számolni őket. Miért?

Kezdjük Havas Jonnal. Őt szerintem az elején mindenki kedvelte: aránylag jó fej fattyú gyerek, borús életfelfogással, szegény elmegy a Falra, mert nincs más választása, blablabla. Sajnos túlságosan becsületes, rugalmatlan, mint egy bot, és vezetőnek teljességgel alkalmatlan. Nincs kiállása, miután megválasztják parancsnoknak, ostobábbnál ostobább döntéseket hoz, és nem hallgat a nála esetleg több ésszel megáldott emberekre. You still know nothing, Jon Snow. Mondjuk szerintem a hülyeségei alapvetően ott kezdődtek, hogy mikor Stannis felajánlotta neki Derest, elutasította. Pedig én mindig nagyon szerettem Jont (ebben Kit Harington kiskutyatekintete is nagy szerepet játszik), de az ötödik kötetre annyira idegesített, hogy legszívesebben pofon vágtam volna néhányszor sokszor.


Aztán Daenerys. Naiv kislány, nulla politikai érzékkel és ugyancsak hülye döntésekkel. A legvégére azért az ő sztorija is érdekesnek látszik, de kérdem én, MIKOR FOG MÁR VÉGRE ÁTKELNI WESTEROSRA??? Feltámadt bennem a gyanú, hogy soha. Ugyanis...

...van a másik Targaryen gyerek. A tény, hogy Aegon Targaryen él és virul a maga szexi tündeszőke valójában, számomra a kötet nagy meglepetése volt. Neki elég jó esélyei vannak szerintem, van egy komplett zsoldos hadserege, tapasztalt segítője Jon Connington személyében, és még csak nem is tűnik ostobának (szemben a nagynénjével). Mivel már kiderült, Varysnak több köze van a szálak kavarásához, mint gondoltam, szerintem lazán Aegon Targaryen lesz a király.

Brant továbbra is untam, de annyira, hogy már szavak nincsenek rá. Nekem ez a misztikus, elvont, erdő gyermekei-téma annyira nem jön be, de hát kinek a pap, kinek a papné.

Ha már itt tartunk, az elején nekem Tyrion vándorlása is kicsit uncsi volt, főleg a kilométeres kajaleírásokkal, de aztán, ahogy tőle megszokhattuk, beindult az ő sztorija is. Nekem jobban tetszett volna, ha Aegonékkal marad, akkor a srác biztosan elfoglalja a Vastrónt, de hát az élet nem kívánságműsor, a Trónok harca meg még annyira sem. Ő is a végén ütött hatalmasat, remélem, sikerül elérnie a célját. GO TYRION GO!

Arya zseniális ofkorsz, a kedvenc karakterem még mindig. Elég durva kiképzést kap, őszintén szólva én már feladtam volna, de kíváncsi vagyok, mivé fejlődik (sejtésem szerint mérnöki precizitással tervezett gyilkológéppé). Sokan gondolják, hogy Arya egy pszichopata. Valóban nem teljesen normális, de kérdem én, ebben a könyvsorozatban ki normális, másrészt ha valakinek a szeme láttára fejezik le az apját, érzékelhető távolságban mészárolják le a családját, a füle hallatára kínoznak embereket, és a vadonban él huzamosabb ideig, nos, talán nem meglepő, hogy ENYHÉN megkattan benne valami, és vissza akar vágni, ahogy tud. Egy barátnőmmel beszélgettük, szerinte mi lesz az egésznek a vége, és szóba került, hogy Arya visszajön, legyilkolja minden ellenfelét, és ő lesz a királynő. Őszintén szólva ezt nagyon csípném, és amilyen kiszámíthatatlan ez a történet, simán el is tudok képzelni egy ilyen végkifejletet. 

Hogy a Lannister-szálról is beszéljek kicsit, szerintem Cersei megalázós jelente a második legerősebb a könyvben. Tipikusan olyan, amit csak olvasol, olvasol, mintha te is ott lennél... Zseniális. Még mindig hihetetlennek találom, hogy ezt az erős nőt sikerült megtörni, bár a negyedik kötetben kiderült, hogy neki is vannak fura rögeszméi. Baromi kíváncsi vagyok, mi fog történni vele (már csak azért is, mert ő azon kevés karakterek egyike, akiket a kezdettől fogva kedvelek és sosem idegesítettek).
A Jaime-Brienne szálban van valami furán érdekes, úgyhogy őket is nagyon várom. Kíváncsi vagyok, Lady Stoneheart mit kezd majd vele, szerintem nem akasztatja fel jó szokása szerint, hanem megtartja törvényen kívülinek. Apropó, ezúton is üzenem a készítőknek, ha nem teszik bele a sorozatban a Lady Stoneheart-ügyet, elmehetnek a sunyiba.

A Greyjoyok egy része számomra Viserys Targaryen-kategória: annyira ostobák, hogy már vicces, és ezért bírom őket. Bár Victarion szerencsétlenkedése meg ostoba elképzelései, hogy majd az övé lesz Daenerys már a határokat súrolják, de még nem annyira, hogy ne érdekeljen a sztorija.
Asha viszont továbbra is szuper, őt is mindig kedveltem, és még talán ő a legjózanabb a tintahalas bandából. És akkor el is érkeztünk ahhoz, akiről napokon át tudok beszélni...

Theon Greyjoy, posztromantikus felesleges ember, a körülmények durva áldozata. Szerintem soha nem drukkoltam ennyire karakternek, mint neki. Már két kötet óta nem hallottunk felőle, és visszakapunk egy emberi roncsot. Még meghatóbb és borzasztóbb, mint a filmben, mert ismerjük a gondolatait is. A legjobban a visszatérés Deresbe és az esküvő viselt meg, a sírás határán voltam, és mégis, ez a bizonyos fejezet a legerősebb a kötetben. Rekordgyorsasággal olvastam a fejezeteit, és annyira, de annyira boldog voltam, mikor a kötetben utoljára felbukkant. Havas Ramsay-t pedig teljes szívemből gyűlölöm, hozzá képest Umbridge professzor egy kedves öreg néni, akivel szívesen teáznék vasárnap délután.

Theonról több elméletet gyártok, mint az vállalható lenne, egy ilyen filozofálgatásom során jutottam arra a következtetésre, hogy ő tulajdonképpen egyfajta felesleges ember. Nyilván irodalmi értelemben. A felesleges ember az orosz irodalom jellemző alakja. Fiatal, gazdag, tehetséges, jóképű férfi, aki - röviden és tömören - beleunt a fene nagy jólétbe, éli az életét, de nincs semmi célja. Ha belegondolunk, Theon is ilyen a történet elején: éldegél Deresben, íjászkodik, vívnak Robb-bal, lefekszik minden nővel, aki él és mozog, de igazából nincs semmi elképzelése a jövőjével kapcsolatban (és őszintén szólva, nem is nagyon van rá lehetősége, tekintve, hogy gyakorlatilag túsz). Aztán, csakúgy mint az Anyeginben Tatjana felbukkanása, Theonnál is beüt a változás, a háború. Innen már világos, mi történik vele, szó szót követ, és rossz döntések sorozatával antihőssé válik, aki mégis képes valamit alkotni. Nyilván ebben Robb keze is alaposan benne van, ha a drága gyermek hallgat az anyukájára, és maga mellett tartja Theont, mindez nem történik meg (és Theont ugyanúgy lemészárolják a Vörös Nászon, szóval lehetne vitatkozni, melyik a jobb).
Tudom, nagyon fura vagyok, de Theont egész egyszerűen imádom. Annyira szívszorító a története, és végülis ő csak azt akarta, hogy szeressék és tiszteljék. Azt hiszem, a második könyvben tudjuk meg, hogy Theont ugyan kedvelték Deresben, de szeretni csak Robb szerette, tiszteletről meg csak álmodozhatott. Összetett, bonyolult, valóságos karakter, nem véletlen, hogy ennyit gondolkozok rajta.

Ezek lettek volna a főbb gondolataim a kötettel kapcsolatban. Nagyon tetszett természetesen, de nem körözi le a Kardok viharát. Már most türelmetlenül várom a Winds of Wintert és az ötödik évadot, addig igyekszem lekötni magam fanfictionökkel és a nagy házak címereinek rajzolásával.
A Harry Potter óta nem voltam beleesve egy világba sem ennyire. Voltak fellángolások, de Westeros beszippantott, nem tudok és nem is akarok szabadulni. =)

4 megjegyzés:

  1. Kérdezhetek? Nem olvasom a könyveket, csak a sorozatot nézem, de nem zavarnak a spoilerek. Kinek az esküvője van ebben a kötetben? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyugodtan!=) Havas Ramsay veszi el Sansa régi barátnőjét, akit Aryaként hoztak neki Királyvárból, és azért, hogy hivatalosan is övé lehessen Deres.

      Törlés
    2. Deres az Winterfell, ugye? Köszönöm! :D

      Törlés