2013. november 10., vasárnap

Könyvajánló - Átmeneti üresedés

J.K. Rowling első felnőtteknek írt regénye körül hatalmas felhajtás volt, mikor megjelent, nagy várakozás övezte, ugyanakkor rengeteg rossz véleményt olvastam róla. A szülinapomra én is megkaptam, nagyon kíváncsi voltam rá. Nem számítottam semmire, ami kicsit is harrypotteres, úgy érzem, ez az oka, hogy tetszett a könyv.


A történet egy angol kisvárosban játszódik, ahol a mázas külső alatt romlottság, rosszindulat és végtelen pletykák rejtőznek. Az alapvető problémaforrás, ami megosztja a helyieket, hogy a jogilag a városhoz tartozó lakótelepet, a Parlagot át akarják passzolni a szomszéd nagyvároshoz, és a területén lévő drogklinikát be akarják záratni. Hét család életének egy szeletébe látunk bele a történeten keresztül. A családok közül egyik sem működik normálisan, és itt kell megjegyeznem, hogy ez bizony olyan regény, amihez lélekjelenlét és gyomor kell. Van minden: az iskolai piszkálódások miatt alacsony önértékelésű tinédzser, aki vagdossa magát, apa, aki testi és lelki terrort alkalmaz a családján, pletykás vénasszony, a putriban élő drogos anya, a lánya, aki próbálja összetartani a családot, és van még tovább. Azért Átmeneti üresedés a címe, mert a történet legelején szinte az egyetlen normális ember a városból, Barry Fairbrother városi képviselő meghal, a helye megüresedik a tanácsban, amire pályázatok érkeznek, de ennél többet nem szeretnék elárulni.

Húsba vágón valóságos történet, teljesen hihető. Az elején hirtelen zúdul az emberre nagyon sok név, picit kaotikusan, kell kb. 50-60 oldal, mire teljesen megjegyezhető, ki kicsoda, és milyen kapcsolata van a többiekkel. Nagyon tetszik, hogy annak ellenére, milyen sok szálon fut a történet, jól követhető, érdekes, nem veszttem el a fonalat soha. A fordulatok is szuperek, és felismerhető a stílus: ugyanúgy visz magával a történet, mint a Harry Potter.

Körülbelül a felénél járhattam, mikor rákerestem olvasói véleményekre és főként negatívumokat láttam. A legtöbbet kifogásolt dolgok a konkrét befejezés hiánya és a durva szóhasználat, illetve, hogy egy szereplőt sem szerettek meg, annyira a negatív tulajdonságaik kerültek hangsúlyozásra. Valahol megértem őket, de mindegyikre van magyarázat.
Már az elején is írtam, hogy a regény egy folyamatot ábrázol. Néhány hetet-hónapot látunk a közösség életéből. A történetben sok visszautalás, flashback van, mi történt Barry Fairbrother halála előtt, zárójeles megoldással. Ez egyébként nekem nem tetszik, valamiért jobban szeretem, ha az ilyen típusú szövegrészek dőlt betűvel vannak szedve, de ez abszolút az én bajom, semmit nem von le a történet értékéből. Visszatérve, nem ismerjük meg az előzményeket teljes egészében, így a jövőt is halványan, bizonytalanul látjuk.
A szóhasználatban semmi kivetnivalót nem találok. Irodalmi művekben nem szokás a káromkodás, a kemény szleng, de mivel a könyv ennyire valóságosnak íródott, természetes, hogy ezek a szavak is belekerültek. Ne legyünk már ennyire modorosak, alkalomadtán egy-két bazdmeg mindenkinek kicsúszik a száján, de legalábbis megfordul a fejében.
A szereplők negatív tulajdonságainak hangsúlyozása. Ez tagadhatatlan, így történt, de aki tényleg jó, vagy próbált az lenni, azt lehetett szeretni. Andrew-t és Samanthát kifejezetten kedveltem, és Krystalban is meg lehetett találni a pozitívumokat. Őt tartom egyébként leginkább főszereplőnek, ha választani kell, hiszen egy jelenség, egy fogalom, ahogy Andrew fogalmazott a történet elején, minden körülötte forgott egy bizonyos szinten.
Még eszembe jutott egy nagyon érdekes vélemény, sajnos már nem emlékszem, hol olvastam, de mindenesetre elgondolkodtató. E szerint, ugyan az írónő nagyon kihangsúlyozta, hogy felnőtteknek írta a regényt, mégsem tudott a gyerekektől elszakadni, ugyanis a legérdekesebb, legizgalmasabbb szálak a gyerekekhez kötődnek. Én is az ő részeiket élveztem a legjobban (már ha lehet ilyet mondani erre a regényre), a felnőttekéi néha unalmasnak bizonyultak.

Összességében nagyon tetszett, elég stresszes, szervezkedős időszakban kezdtem el, amikor szükségem volt a menekülésre a valóságból, és megkaptam. Pagford nem nőtt a szívemhez, ahogy a lakóitól sem vettem könnyes búcsút, de pont ezért szuper ez a könyv. Mert megmutatja, hogy akármilyen rossznak érezzük a jelenlegi helyzetünket, van, akié sokkal rosszabb. Akármennyire elegünk van a körülöttünk lévő emberekből, látjuk, hogy vannak, akik sokkal idegesítőbbek és igazán elviselhetetlenek.
A regényt mint társadalomkritika harangozták be, erre nem mondok semmit, mert nem ismerem az angol társadalom mai problémáit, de már írtam, el tudom képzelni, hogy valóban ez a helyzet. Az üzenete banális, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni: ne ítéljünk senkit első látásra.
Annak ajánlom, életkortól függetlenül, aki bírja a durvaságot és szereti boncolgatni az emberi kapcsolatokat, őszre-télre szerintem nagyon jó olvasmány!

Szívesen várom a véleményeket attól, aki szintén olvasta!

5 megjegyzés:

  1. Nekem az első 60 oldal hihetetlen unalmasnak bizonyult, sokat szenvedtem vele, de utána tényleg beindul a történet, és mindegyik karakterrel együtt tud érezni az ember. J.K. Rowling még mindig élt azzal az eszközével, hogy először megszeretteti veled a karaktert (pl Krystalt), majd elveszi tőled. Kicsit szociodrámának tartom, és úgy éreztem, hogy elég sok sorsot próbált besűríteni egy ilyen kis zárt világba, és ugyan ez az első körben zavart, de kb a könyv felétől elkezdett érdekelni, és szó szerint nem bírtam letenni :)
    Talán igazad van, és azért tudtam(tudtuk) megszeretni, mert nem egy új Harry Pottert vártam, hanem egyszerűen egy jó könyvet és ezt meg is kaptam :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. egyetértek veled, én sem bírtam letenni, gyorsan is végeztem vele.=) örülök, hogy tetszett neked is!
      az első 60 oldallal nekem is akadtak problémák, kicst zavaros szerintem, random ugrálunk a családok között, sokszor vissza kellett lapoznom, mert nem emlékeztem pontosan, ki kinek a kije, de utána meg lehet jegyezni.=)

      Törlés
    2. igen, ez nálam is probléma volt :D főként mikor a strandon ültem, és néztek az emberek, hogy ez a lány miért lapozgat oda-vissza a könyvben :)

      Törlés