2013. március 22., péntek

Spórolás - na de hogyan?

Szerintem nem tévedhetek nagyot, ha kijelentem, sokatoknak ismerős a "Na most elkezdek spórolni...", "Kicsit kevesebbet kéne költenem...", vagy akár a "hóvége" kifejezések. Mily meglepő, nekem is! A Glamour-napos kuponfüzetet lapozgatva jutott eszembe, hogy írjak néhány tippet, hogyan lehet egy kis pénzt megtakarítani.

Először is tisztázzuk, mire lehet gyűjteni. Gyakorlatilag akármire. Lehet spórolni használati tárgyakra (laptop), olyan tárgyra, ami nélkül lehet élni, de te nem szeretnél(egy bizonyos parfüm), vagy akár élményre is (nyaralás vagy csak egy rövid kiruccanás a barátokkal), de a sort végtelenségig lehetne folytatni. Mindenkinek mások a prioritásai. Van, aki spórol, ahol lehet, hogy megvegye a hiper-szuper új okostelefont, más könyveket vesz vagy ruhákat, megint más minőségi kávézókba jár. Különbözőek vagyunk, különböző dolgokat szeretünk. Én például nem lennék képes arra, hogy X ideig ne vegyek semmit, hogy az így összegyűlt pénzből vegyek egy tabletet mondjuk, vagy valami profi fejhallgatót. Ha már drágább holmi, inkább a minőségi táska, klasszikus cipő, ilyesmik.


Most pedig következzenek a tippek!
-Szelektáld az újságokat! A témáról nyáron írtam, a véleményem azóta sem változott. Egy újságot veszek rendszeresen, az a Glamour, mert jó árban van, és tetszik a tartalom, nem végzem ki fél óra alatt. Amit csak megszokásból veszel, de igazából nem is érdekel már, nyugodtan szórd ki.

-Vigyél magaddal otthonról innivalót palackban, ne vegyél minden nap a büfében. Ha van rá lehetőséged, a kávét is otthonról vidd, az automaták igazi pénznyelők.

-A drogériában mondj nemet az akciós polcoknak és kosaraknak. Nincs szükséged a félárúan sem olcsó hajpakolásra csak azért, mert le van árazva és van otthon bevált terméked. Ugyanígy a sminkek: ha veszel sok olcsó cuccot, ami igazából nem is kell, rosszabbul jársz, mintha megvennéd ugyanannyiért azt az egy dolgot, amit tényleg szeretnél.

-Katalógusokban veszélyes a "ha X ezer forintért vásárol erről és erről az oldalról, Y ezerért Öné lehet ez a szett" típusú kínálat. Oké, hogy tetszenek a szóban forgó termékek, de ha csak azért vennél meg dolgokat, hogy kijöjjön az összeg, inkább hagyd ott vagy rendeld meg külön.


-Ha megtetszik egy ruhadarab a boltban, de nem vagy biztos benne, hogy tényleg kéne/jól áll, tedd vissza a fogasra és aludj rá egyet, vagy kérdezz meg valakit, akinek bízol a józan vásárlási tanácsaiban. (Engem nem érdemes hívni, én mindenre rábólintok. =D) Ha az illető igent mond és néhány nap múlva is azt gondolod, neked KELL az adott darab, vedd meg. Megeshet, hogy már nincs meg. Ne aggódj, akkor igazából nem is neked szánta a sors.



-Cigi. Számtalan rossz tulajdonsága van, az egyik, hogy borzasztó drága. Egy év alatt, de akár egy hónapban elszívott cigik árából sokkal értelmesebb és hasznosabb dolgokat is lehet venni. Még egy indok a leszokáshoz.



-Az iszogatós-beszélgetős programokat megoldhatod úgy is, hogy a barátokkal összejöttök valamelyikőtöknél és egy közös kasszából vesztek ezt-azt. Olcsóbban kijön, mintha beülnétek valahova (mert lássuk be, nem nagyon szokás egész este egy pohár Martinit dédelgetni).



-Gazdaságosabb a nagyobb kiszerelés, legyen ez sminklemosókendő, rágó, vattakorong, körömlakklemosó, Jó reggelt keksz vagy bármi más. Utazásnál se vegyél mini kiszerelést, inkább tölts át kellő mennyiséget tiszta, zárható, kisebb edényekbe.

Nekem körülbelül ezek váltak be. Röviden összefolgalva az egész kulcsa szerintem az impulzusvásárlásokról való leszokás. Ez nehéz lehet, de megéri. Hidd el, sokkal jobb érzés lesz a kezedben tartani vagy megélni azt, amit szeretnél, mint a huszadik körömlakk, amit egyszer felkensz, aztán megy a levesbe.

Ti boltkórosok vagytok, vagy megfontolt vásárlók?

7 megjegyzés:

  1. szerintem nem egyszeru sporolni.aki egyedul èl lakàst tart fent,annak szerintem kèptelensèg :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igazad van sajnos.=/ Most könnyen beszélek valóban, néhány év múlva lesz nálam aktuális az önfenntartás téma, akkor nagy valószínűséggel mást fogok írni ugyanebben a témában.

      Törlés
  2. jól megfogalmaztad az én nézeteimet :)
    énis pontosan ugyanígy gondolkozok a spórolásról

    VálaszTörlés
  3. húú nagyon jó tippeket kaptam köszi,
    ja én nagyon ritkán vásárolok a munkahelyemen a büfébe, csak akkor ha nincs időm kaját és innivalót készíteni otthon, de ez ritka. :D

    VálaszTörlés
  4. Első hozzászóló nézeteit osztom, a posztodban leírtakon már túl vagyok, sőt még durvábban spórolok sajnos, de valahogy mégsem elég... pedig jó lenne a Glamour napokon jól bevásárolni, de most nagyon úgy fest hogy én ki fogom hagyni :(

    VálaszTörlés
  5. Amit írtál, az nem rossz, helytálló, de valóban a zsebpénzt szülőktől kapó középiskolásokra, esetleg szülők által támogatott+diákmunkázó egyetemistákra lehet igaz. A fiatal önfenntartókra a Lídia által leírtak a jellemzőbbek. "Csak a lakásrészlet/albérlet+rezsi jöjjön ki, és éhen se haljak." Glamour: utólag örülök, hogy egy éve annyi pénzt "elszórtam" rövid ujjú pólókra - idén már nem fér bele - így legalább biztosan hordani fogom őket. :D Amúgy meg van kívánságlistám, és arról igyekszem néha egy-egy tételt kihúzni, de én sem a Glamour napokon fogok bevásárolni, sajnos.

    VálaszTörlés
  6. egy kommentben válaszolok, köszönöm a véleményeket, hasznos volt mindenkié! nyáron kicsit bele fogok kóstolni az önfenntartásba (hogy pontosan mi is lesz, majd megírom később;), mindenesetre nagyon izgatott vagyok miatta, és utána megírom a tapasztalataimat, hátha érdekes lehet.=)

    VálaszTörlés